torsdag 11 november 2010

Genus

Vi hade diskution idag på basgruppen. Vår handledare var klar med att hur bra man var på att dammsuga och mecka med bilar satt i anlagen.

En annan i gruppen ansåg att vi gått för långt med jämnställdheten, att allt hade löst sig om vi inte förväntade oss att mannen också kunde dammsunga. Då kunde vi båda sköta våra jobb och sen när vi kom hem och insåg att det inte var städat skulle vi inte bråka om det utan bara göra det och på så sett skulle alla vara mycket lyckliga.

Jag frågade min handledare vad det var för gen hos kvinnor som gjorde att hon förstod hur man använde en diskhandduk. Jag fick inget svar.
Däremot fick jag höra att jag var lättirriterad samtidigt som de syftade på mina hormoner.

Alltså, det vi har lärt oss idag. Män är genetiskt sämre än kvinnor på att städa, därför borde vi avlasta dom detta och det är inget problem att kvinnor får vänta längre på vård vid hjärtinfarkt eftersom om man skulle sätta prio ett på alla kvinnor som ringer in med hjärtrelaterade problem skulle det ta för mycket resurser och deras symptom följer inte boken eftersom all forskning sker på män.

Borde be Dennis köpa med sig en rosa dammsugare på vägen hem i lagom storlek till Engla så hon kan lära sig. För övrigt så ser jag det som en självklarhet att om Dennis är hemma så sköter han hemmet och tvärtom, och jag vet inte om det är någon missbildning av något slag men han påstår själv att han är bäst i världen på att dammsuga.

4 kommentarer:

Zara sa...

vad är det för lärare ni har egentligen!!!??
i vår hem finns det inget spec manns eller kvinno -göra, vi hjälps åt. och det blir så mycket bättre!

Emiia sa...

jag håller med zara!

Olga Matilda Stevens sa...

Kan säga att jag var arg så jag skakade. Tänk er själv, sitta där och lyssna när dom på allvar ansåg att det satt i generna hur duktig man är på barn och vård. Jag funderar faktiskt på att höra av mig till högskoleverket och höra vad de tycker om skolans inställning till genus. Fattar inte ens varför de låter männ gå utbildningen om de nu tycker de gör ett sämre jobb.

Zara sa...

Ja gör det!