tisdag 20 juli 2010

Tisdag

16.24
06.55


Notera att jag ser piggare ut 06.55 i hissen påväg till jobbet än nu 16.24 efter några timmar på dårhuset. Lite tips gott folk. Innan ni lägger 200.000 i studielån på en utbidlning till ett yrke där man får slita med sin kropp och hälsa, jobba orimliga tider och olagligt många timmar, nästan vad jag anser som obetalad i förhållande till arbetsbörda, tänk er för.
Nu ska jag gå klart den här jävla utbildningen, jobba ett år och sedan utbilda mig till barnmorska. Sedan skall jag hela dagarna mäta magar, ge sexråd och fika. Inte en endaste blöja ska där vara, inga tår som trillar av eller bråck som guppar i stora klumpar på magen. Inga patienter som sliter bort stomipåsar och äter sin avföring, inget kiss i hörnor eller tunga lyft.
Sen får man inte glömma bort de dagarna då patienterna bjuder på tårta och skriver dagens ros (förra veckan tillexempel). Eller de gånger då man känner att det man gör faktiskt gör skillnad, alla de man hjälper och alla underbara människor man jobbar med.


2 kommentarer:

Rebecca sa...

Vilken fin tshirt. vart har du fått tag i den? :)
väldigt gullig blogg förresten

Olga Matilda Stevens sa...

Tack! Hm´s mamma avdelning, men var precis i början av min graviditet så vet inte om den finns kvar!