torsdag 1 juli 2010

Just nu

Just nu jobbar vi mycket, när vi inte jobbar så sover vi. Någon gång då och då hinner vi stanna upp och se på vårt hem med bekymrade ögon, när ska vi hinna? Vi köper god mat att njuta av på kvällarna som belöning för det vi gör på dagarna, men ingenting smakar. Vi vill mest sova.

Har reagerat på det där med mödrarvård i sverige. Är det inte rätt sjukt att första riktiga besöket blir i vecka 25? Då har man ju gått mer än halva tiden. Jag har dom senaste dagarna mått ganska konstigt med yrsel och extrem trötthet och då är det ju rätt bra att jobba på ett sjukhus. När man ändå gör morgon kontrollerna på patienterna kan man ju passa på att kontrollera hur ens egna kropp mår. Lite urinprov, blodsocker, blodtryck, saturation och temp. Hur jag mår? En hel del vita blodkroppar och protein i urinen. Temp 37.4. Blodtryck 104/60. saturation 99 %. Vikt. 60.4.

Efter lite prat med min barnmorska och de på jobbet kom vi fram till att allting är okej. Mitt blodtryck som är väldigt lågt gör dock att jag får ont i huvudet och känner mig svag och yr. Även att jag fryser lite. Inget farligt. Swimmar jag så kan ni bara hälla i mig lite vatten.
Tempen är normal för någon som är gravid, saturationen utmärkt, och vad det gäller urinen kan man ha både protein och vita blodkroppar utan att det är någon fara för bebisen. Har man väldigt högt blodtryck och mycket protein i urinen går man naturligtvis vidare med en utredning.

Bebisen firade sin 20e påbörjade vecka med att låta pappa känna små sparkar i handen och senare en rejäl som fick hela min hand att flytta. Jag firade med att kräkas.

Inga kommentarer: