måndag 27 april 2009

Det jag fick välja


När Engla föddes var det en del diskussioner kring vad hon skulle heta, något som en del av er säkert minns. Det hela slutade med att hon hette "bebisen" till ungefär 2 månaders ålder. Det fanns helt enkelt inget namn som var fint nog ansåg jag som mamma. Max ville Freja, ett namn som jag tycker väldigt mycket om. Men av något idiotisk anledning (minns inte exakt) så vägrade jag låta honom få den äran. Vet att vi satt där med papprena på bordet redo att skriva vilket namn som helst tillslut.
Till och med en lång variant med bindesträck var aktuellt bara för att vi var för envisa för att låta den andra vinna. Hur som helst vaknade vi tillslut och insåg att vi måste ta vårt ansvar som föräldrar och välja ett namn som fungerar på en framtida toppchef eller skådis eller vad som helst. Ett namn behövde hon ju.
Namnet Engla var ett av de namnen jag tyckte sämst om från början men tillslut det enda som jag kunde tänka mig att gå med på. Det var ju trots allt inte Freja.
Att bestämma ett andra namn lät ju alltså som omöjlig uppgift för två envisa åsnor. Men när jag fastnade för namnet Wilhelmina (orten min pappa är ifrån) var ju turen på min sida, Wilhelm är nämligen Max andranamn. Och lär er nu detta. För att få igenom sin vilja skall man alltid låta mannen tro att det var hans idé.
Engla döptes Lördagen den 8e November 2008 till Engla Wilhelmina.
Förmodligen en världens vackraste plats.

3 kommentarer:

Zara sa...

En fin flicka måste ju döpas efter en fin plats <3
(sen har ju en annan väldigt bra person rötter där ifrån ;P)

Det var kul under den perioden då Max kalla henne freja och du kalla henne Lilith (? ja stava antagligen fel, men du fattar)

Olga Matilda Stevens sa...

Haha Ja våra familjer kallade henne helt olika!

Fredrika sa...

Vill bara påpeka att du glömde skriva att den absolut viktigaste anledningen till att hon döptes till Wilhelmina var att hennes fantastiska moster också heter Vilhelmina, hur kunde du glömma denna viktiga information undrar jag..?