torsdag 8 januari 2009

Min dröm

Att bli barnmorska har de senaste åren varit en dröm som jag fått kämpa för. Jag insåg under mitt andra år på gymnasiet att det var det jag ville bli, tyvärr var detta i slutet av läsåret och jag hade väl inte direkt gjort mitt bästa prestationsmässigt och att ta igen allt på ett år verkade inte som något min självdiceplin skulle räcka till.

Under den kommande sommaren blev jag gravid och fick en ny sort styrka. Jag var tröttare än någonsin men samtidigt mer vaken än jag varit tidigare. Jag ville inte längre bara fördriva tiden, jag ville faktiskt göra något av den också.

Jag tentade upp flera kurser under året och även när min dotter var född åkte jag flitigt till skolan och satsade på höga betyg. När jag tog studenten var mina betyg okej, inte mer än så. Jag pluggade upp matematiken på distans , och hade tillslut full behörighet åtminstonde.

När det blev dags för att söka in satt jag klistrad framför skärmen och sökte 20 stycken olika sjuksköterskeutbildningar, chanserna att jag skulle komma in såg inte så ljusa ut. Jag försökte för att hålla hoppet högt läsa statestik från tidigare år, men tyvärr var det ingen trevlig läsning alls. Så långt som ögat kunde nå hade ingen med mina poäng tagit sig in så långt som det fanns statestik på.
När urval 1 kom tillbaks hade jag på något mirakulöst sett tagit mig upp på reserv 32 på mitt 17e val. Jag tackade ja till reservplatsen och tänkte att det ju var kul att ha sett hur allt gick till åtminstonde och anmälde mig till komvux. Skam den som ger sig.

För att bättre mina chanser inlede jag en "karma-kampanj" något som fick Max att tycka att jag var galen. Den senaste månaden har jag på heltid mer eller mindre spenderat min tid på att hjälpa tanter över vägen, plocka upp vantar till barn och lämna tillbaks hittegods. Ju mer poäng ju större chans tänkte jag.

Igår kväll öppnade jag försiktigt min ansökan som nu hade resultatet från urval två.
Jag var antagen!

Inga kommentarer: